Durván megemelte a házi segítségnyújtásra való jogosultság rászorultsági küszöbét az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI).
A kihirdetett változás azt jelenti,(lent beillesztve) hogy a jövőben nagyon sokan eleshetnek attól a lehetőségtől, hogy az otthonukba kijárjon valaki, aki segít a mindennapokban boldogulni, például gyógyszert adagolni, bevásárolni, vagy mosakodni.
Oldja meg a család! A már megítélt gondozást nem veszik el, a szigorítás az új igénylőkre fog vonatkozni.
A Magyar Közlönyben megjelent egy szociális témájú salátarendelet az emberierőforrás-minisztertől, Balog Zoltántól. Többek között azt a jogszabályt írta át, és szigorította jelentősen, amelyik a gondozásra szorultság vizsgálatáról szól. Ennek alapján dől el, ki jogosult a házi segítségnyújtásnak nevezett szociális ellátásra, és ki nem.
A házi segítségnyújtás lényege, hogy a rászoruló ember továbbra is önállóan, a saját otthonában élhessen, és ott kapjon segítséget mindennapi dolgokban, például bevásárlásban, csekkfeladásban, takarításban, mosakodásban vagy főzésben.
A legszegényebbek ingyen is kaphatták
A házi segítségnyújtás legfeljebb napi 4 órás lehet, és a helyi önkormányzat köteles biztosítani a rászorulóknak, amihez kap normatívát az államtól. Önkormányzata válogatja, hogy a rászoruló embernek fizetnie kell-e a segítségért, és ha igen, mennyit. Van, ahol ingyenes, van, ahol egységesen pár száz forint a térítési díj óránként, van, ahol sávosan határozzák meg a rászoruló jövedelmétől függően, és a nagyon szegényeknek, nyugdíjminimum alatt élőknek egyáltalán nem kell fizetnie. A térítési díjat és az állami normatívát az önkormányzat pótolja ki, hogy kijöjjön a gondozás önköltsége.
Győrben például úgy számoltak 2014-re, hogy egy gondozási óra becsült önköltsége 2008 forint, egy gondozási óra normatívája 508 forint, a térítési díj 460 forint, az egy gondozási órára jutó önkormányzati támogatás 1040 forint.
Azt, hogy ki számít házi segítségnyújtásra szorulónak, egy miniszteri rendelet szabályozza. Ennek a rendeletnek a lelke egy nagy táblázat, amely végigveszi, mennyi segítségre van szüksége a vizsgált embernek az élet különböző területein. A szükséges segítség mennyiségéhez a táblázat területenként pontszámokat rendel egy ötfokú skálán. Például az öltözködésnél 0 pontot számolnak, ha az érintettnek ezzel nincs gondja, 1 pontot jelent, ha minimális segítségre szorul, 4-et pedig, ha az öltözés jelentős segítséget vagy felügyeletet igényel.
Az összpontszám alapján dől el, napi óraszámban kifejezve mekkora az érintett ember gondozási szükséglete: napi 1, 2, 3 vagy 4 óra, ennél is több, vagy egyáltalán semmi. Minél több pontja van valakinek, annál több óra gondozásra szorul naponta.
Duplájára emelték a rászorultsági küszöböt
Ezeket a ponthatárokat emeli meg jelentősen a megjelent Emmi-rendelet. Eddig 21 pont fölött már napi 2 óra gondozás járt, most 26-ra emelték a 2 órás gondozás ponthatárát. Vagyis a 11-es és 19-es pontszám közötti emberek, akik a régi rendszerben napi 1 óra gondozást kaphattak, most nem kapnak semennyit. Azok pedig, akiknek 21-25 pontjuk van, az eddig 2 óra helyett csak napi 1 óra segítséget vehetnek igénybe.
Vegyünk példának egy idős asszonyt, aki
- egyedül él, de eseti segítséget kap a családjától (3 pont)
- nagyjából tud egyedül öltözködni, de kisebb segítségre szorul az időjárásnak megfelelő ruházat kiválasztásában (2 pont)
- mozgásában segítséget igényel, bottal jár (3 pont)
- a gyógyszereit szedi, de az orvosi utasításokra figyelmeztetni kell (1 pont)
- az ételkészítéshez időnként segítséget igényel, a bevásárláshoz rendszeres segítségre van szüksége (2 pont)
Ez összesen 11 pont. Ezért az eddig rendszerben járt ennek az asszonynak napi 1 óra segítség az otthonában. A 11 pont az új rendszerben viszont még nagyon messze van a csaknem kétszeresére, 20 pontosra emelt határtól.
Ugyanez az asszony tehát nem kap segítőt, amíg nem romlik jelentősen tovább a helyzete.
A KSH adatai szerint 2012-ben összesen 125 281, 2013-ban 131 791 ember részesült Magyarországon házi segítségnyújtásban. 2012-ben a 65 évesnél idősebb korosztály 9,7 százaléka volt érintett.
Akinek már jár, attól nem veszik el
A tegnap megjelent Emmi-rendelet azokat a rászorulókat nem érinti, akikről már korábban döntés született, akiknek már jár a házi segítségnyújtás. A rendelet rögzíti, hogy a ponthatárváltozást csak azokra az emberekre kell alkalmazni, akik ezután, vagyis a rendelet hatályba lépése után igényelnek házi segítségnyújtást. A rendelet a kihirdetése utáni harmadik napon lép hatályba, január 17-én.
Kérdésünkre a minisztérium sajtóosztálya is megerősítette, hogy a módosítás kizárólag azokat érinti, akik a változás hatályba lépése után igénylik majd a házi segítségnyújtást, a már ellátásban részesülőket nem, tehát az ő esetükben felülvizsgálat nem lesz.
Oldja meg a család!
Az Emmi sajtóosztályát arról is megkérdeztük, miért emelték meg a ponthatárokat. A válasz lényege az, hogy szerintük így jobb célokra mehet majd a közpénz.
A módosítás célja a legrászorultabb idősek ellátáshoz való hozzájutásának segítése a jogosultsági feltételek módosításával, ezáltal a célzottság növelése a közpénzek jobb felhasználása érdekében – írták. A minisztérium érvelése szerint azoknak kell állami segítséget kapniuk, akik számára elengedhetetlen a szakképzett és hivatásos szociális gondozó munkája. Úgy fogalmaztak: "A változásból jól látható, hogy az állami szerepvállalás azokra az esetekre koncentrál, amelyekben a család, a helyi közösség nem tud részt vállalni és külső, szakszerű segítségre van szükség, hogy az idős embert önálló életvitelében támogassa."
(Janecskó Kata, index.hu)
HIRDETMÉNY!
2/2015. (I. 14.) EMMI rendelet egyes szociális tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
2/2015. (I. 14.) EMMI rendelet egyes szociális tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (2) bekezdés h)pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (2) bekezdés b) és c) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 3. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (2) bekezdés m) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 48. § 13. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva
a következőket rendelem el:
1. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet módosítása
1. § A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet (a továbbiakban: Ir.) 2/D. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Ha alapszolgáltatást jogszabályban meghatározott, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott területen nyújtanak, az alapszolgáltatást nyújtó szociális szolgáltató, intézmény székhelyének, telephelyének, az ellátottak számára nyitva álló egyéb helyiségeinek, továbbá jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetén a szakmai központoknak nem kell az alapszolgáltatás ellátási területén lennie.”
2. § Az Ir. 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A kérelem előterjesztésekor mellékelni kell az 1. számú melléklet I. része szerinti orvosi igazolást vagy a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátás ideje alatt, illetve annak megszűnését követő 30 napon belül történő igénylésnél a kórházi zárójelentést
a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás és támogató szolgáltatás esetén, a szociálisan nem rászorult személyeknek nyújtott szolgáltatás kivételével,
b) házi segítségnyújtás, idősek, fogyatékosok és demens személyek nappali ellátása esetén, és
c) bentlakásos intézmény esetén, az éjjeli menedékhely kivételével.”
3. § Az Ir. 2/D. § (2) bekezdésében a „lennie” szövegrész helyébe a „lennie, ide nem értve a (4) bekezdés szerinti esetet” szöveg lép.
4. § Hatályát veszti az Ir. 18. §-a.
2. A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet módosítása
5. § A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet (a továbbiakban: R.) 5/D. §-a a következő f)ponttal egészül ki:
(A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás fenntartója a szociális ágazati portálon közzéteszi és negyedévente aktualizálja az alábbi adatokat:)
„f) a belépési hozzájárulással betölthető férőhelyek száma és a belépési hozzájárulás összege.”
6. § Az R. 25. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az Szt. 63. § (2) bekezdése szerinti, a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott támogatásra jogosító gondozási tevékenységeket és résztevékenységeket az 5. számú melléklet tartalmazza.”
7. § (1) Az R. 27. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A házi segítségnyújtásban - az egyszemélyes szolgálat kivételével - tiszteletdíjban részesíthető társadalmi gondozók is alkalmazhatók, számuk azonban nem haladhatja meg a szakképzett gondozók számát. A társadalmi gondozó az 5. számú melléklet II. A házi segítségnyújtás gondozási tevékenységei és résztevékenységei rész 3., 4. és 7. pontja szerinti gondozási tevékenységeket végezheti.”
(2) Az R. 27. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A házigondozó napi gondozási tevékenységéről az 5. számú melléklet szerinti gondozási naplót vezeti, ellátottanként, az 5. számú melléklet szerinti gondozási tevékenységeken belüli résztevékenységek megnevezéseinek feltüntetésével.”
(3) Az R. 27. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A társadalmi gondozó a 2. számú mellékletben meghatározott létszámnormák teljesítése szempontjából nem vehető figyelembe.”
8. § Az R. 60. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) A befizetett belépési hozzájárulás időarányos visszafizetésének módját és részletes szabályait a házirend tartalmazza.”
9. § (1) Az R. 110/B. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A támogatott lakhatás a komplex szükségletfelmérés eredménye alapján biztosítható. A komplex szükségletfelmérést az igénybevevőnek a szolgáltatást megalapozó körülményeiben történt változás esetén, de legkésőbb az első szükségletfelmérés időpontját követő másfél év múlva, ezt követően pedig legalább háromévente meg kell ismételni.”
(2) Az R. 110/B. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A komplex szükségletfelmérés költségét a fenntartó viseli.”
10. § Az R. 110/E. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„110/E. § (1) A támogatott lakhatás kialakítására az a lakás alkalmas, amely használatbavételi engedéllyel rendelkezik, azzal, hogy az Szt. 75. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti esetben egy lakószobában, az Szt. 75. § (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben egy lakásban legfeljebb két személy helyezhető el.
(2) A támogatott lakhatást biztosító ingatlanok esetében az igénybevevő fogyatékossági típusának megfelelő speciális szükségletekhez igazodva kell biztosítani az akadálymentes használatot. Az igénybevevő állapotának változása esetén a változáshoz igazodó akadálymentesítésről is gondoskodni kell.”
11. § Az R. 113. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Az egyes szociális tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelet hatálybalépését megelőző napon szociális intézményben foglalkoztatott általános ápoló, általános asszisztens, felnőtt szakápoló szakközépiskolai végzettséggel vagy szakiskolai képesítéssel rendelkező személy szakképzettnek tekintendő, azzal, hogy rá a (3) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni.
(5) Szakképzettnek kell tekinteni azt a személyt, aki a 2010. december 31-én hatályos 3. számú melléklet szerinti felsőfokú végzettséget vagy OKJ-s szakképesítést szerez, amennyiben tanulmányait 2011. január 1-jét megelőzően kezdte meg.”
12. § (1) Az R. 2. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az R. 3. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) Az R. a 3. melléklet szerinti 5. számú melléklettel egészül ki.
(4) Az R. 14. számú melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
13. § Az R.
a) 77. § (1) bekezdés a) pontjában az „időskorúak” szövegrész helyébe az „idősek” szöveg,
b) 110/B. § (2) bekezdésében a „támogatási szükségletfelmérő szakmentor képzettséggel rendelkező” szövegrész helyébe az „az erre irányuló, a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló jogszabály szerinti minősített tanfolyamot sikeresen elvégző” szöveg,
c) 110/C. § (2) bekezdésében a „módszerekkel” szövegrész helyébe a „módszerekkel, felmérő eszközökkel” szöveg
lép.
14. § Hatályát veszti az R.
a) 39/D. § (2) bekezdése,
b) 100. § (2) bekezdése,
c) 101. § (3) bekezdése.
3. A gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet módosítása
15. § A gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 6. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
„(2) A 3. számú melléklet szerinti ponthatárok változását csak az egyes szociális tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelet hatálybalépését követően házi segítségnyújtást igénylő személyekre kell alkalmazni.”
16. § A gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 3. számú melléklete az 5. melléklet szerint módosul.
4. Záró rendelkezések
17. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
(2) A 7. § (3) bekezdése 2015. július 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelethez
1. Hatályát veszti az R. 2. számú melléklet I. rész 3. pontjában a „szociális segítő vagy” szövegrész.
2. Az R. 2. számú melléklet I. rész 3. pontjában a „2 fő” szövegrész helyébe az „1 fő” szöveg lép.
3. Az R. 2. számú melléklet II. rész 1. pont A) alpontjában a „klubja” szövegrész helyébe a „nappali ellátása” szöveg lép.
4. Az R. 2. számú melléklet II. rész 2. pont F) alpontjában a „szociális segítő (50 férőhelyre vetítve)” szövegrész helyébe a „szociális segítő (100 férőhelyre vetítve)” szöveg lép.
5. Az R. 2. számú melléklet „Kiegészítő szabályok” rész 8. pontjában
5.1. a „klubjai” szövegrész helyébe a „nappali ellátása”,
5.2. a „klubja” szövegrész helyébe a „nappali ellátása”
szöveg lép.
6. Az R. 2. számú melléklet „Kiegészítő szabályok” része a következő 13. ponttal egészül ki:
„13. Családsegítés esetében a tanácsadó munkakör munkaviszony vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében is betölthető.”
2. melléklet a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelethez
1. Hatályát veszti az R. 3. számú melléklet 6. pont 6.1. alpontjában foglalt táblázat „személyi segítő” megjelölésű munkakörében az „igazgatásszervező”, a „szociális igazgatás szakirányú végzettséggel”, a „viselkedéselemző” és a „25” szövegrész.
2. Az R. 3. számú melléklet 6. pont 6.1. alpontjában foglalt táblázat „személyi segítő” megjelölésű munkakörében a „65” szövegrész helyébe a „100” szöveg lép.
3. melléklet a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelethez
„5. számú melléklet az 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelethez
I. Gondozási napló házi segítségnyújtáshoz
Az ellátott neve: ................................................................
Sorszám |
Dátum |
Az ellátott otthonában végzett gondozási résztevékenység leírása |
Az ellátott otthonában végzett gondozásra fordított idő |
Az ellátott otthonán kívül végzett gondozási résztevékenység leírása |
Az ellátott otthonán kívül végzett gondozásra fordított idő |
Az ellátott aláírása |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
........................................................... |
........................................................... |
||||||
II. A házi segítségnyújtás gondozási tevékenységei és résztevékenységei
1. Az ellátást igénybe vevővel segítő kapcsolat kialakítása és fenntartása körében:
1.1. információnyújtás, tanácsadás
1.2. mentális támogatás
1.3. családdal, ismerősökkel való kapcsolattartás segítése
1.4. az egészség megőrzésére irányuló aktív szabadidős tevékenységben való közreműködés
1.5. ügyintézés az ellátott érdekeinek védelmében
1.6. segítségnyújtás veszélyhelyzet kialakulásának megelőzésében és a kialakult veszélyhelyzet elhárításában
2. A személyi higiénia megtartásában való közreműködés körében:
2.1. mosdatás
2.2. fürdetés
2.3. öltöztetés
2.4. ágyazás, ágyhúzás
2.5. inkontinens beteg ellátása
2.6. haj, arcszőrzet ápolás
2.7. száj, fog és protézis ápolás
2.8. körömápolás, bőrápolás
3. A lakókörnyezeti higiénia megtartásában való közreműködés körében:
3.1. takarítás a lakás életvitelszerűen használt helyiségeiben (hálószobában, fürdőszobában, konyhában és illemhelyiségben)
3.2. mosás
3.3. vasalás
4. A háztartási tevékenységben való közreműködés körében:
4.1. bevásárlás (személyes szükséglet mértékében)
4.2. segítségnyújtás ételkészítésben és az étkezés előkészítésében
4.3. mosogatás
4.4. ruhajavítás
4.5. közkútról, fúrtkútról vízhordás
4.6. befűtés, tüzelő behordása kályhához
4.7. télen hó eltakarítás és síkosság-mentesítés a lakás bejárata előtt
5. A fizikai támogatás körében:
5.1. etetés, itatás
5.2. mozgatás ágyban
5.3. felfekvéskezelése
5.4. sebellátás
5.5. gyógyszer kiváltása, adagolása, szedésének ellenőrzése
5.6. vérnyomás és vércukor mérése
5.7. hely- és helyzetváltoztatás segítése lakáson belül és kívül
5.8. kényelmi és gyógyászati segédeszközök beszerzésében való közreműködés, használat betanítása, karbantartásában való segítségnyújtás
6. A háziorvos írásos rendelésén alapuló terápiakövetése
7. Szükség esetén a bentlakásos szociális intézménybe történő beköltözés segítése”
4. melléklet a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelethez
1. Az R. 14. számú mellékletében a
„Támogatott lakhatás igénybevételére jogosult
Felmérést végző szakemberek neve és aláírása:
Támogatott lakhatás igénybevételére nem jogosult”
szövegrész helyébe a következő szöveg lép:
„Támogatott lakhatás igénybevételét megalapozó szükséglet fennáll.[1]
Támogatott lakhatás igénybevételét megalapozó szükséglet nem áll fenn.[2]”
2. Az R. 14. számú mellékletében a „végző szakemberek” szövegrész helyébe a „végzők” szöveg lép.
5. melléklet a 2/2015. (I. 14.) EMMI rendelethez
1. A gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 3. számú mellékletében
a) a „0-10” szövegrész helyébe a „0-19” szöveg,
b) a „11-20” szövegrész helyébe a „20-25” szöveg,
c) a „21-30” szövegrész helyébe a „26-30” szöveg
lép.
2. Hatályát veszti a gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól szóló 36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet 3. számú mellékletében az „- az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló 2007. évi CXXI. törvény 81. §-ának (6) bekezdése szerinti -” szövegrész.
Magyar Közlöny 2015/1 (I. 14.)