Az egészségügyről mindenkinek

Egészségügyi hírek és érdekességek

Vita a légi mentés körül

2015. január 25. - A mi világunk

Sürgős, életmentő esetekben leszállhat a mentőhelikopter az SBO repülőterén – mondta a szegedi egyetem kancellárja a Nemzeti Közlekedési Hatósággal való egyeztetésre hivatkozva. Szerinte egy egyszerű jogértelmezés nyújt erre lehetőséget. A légi mentők azonban továbbra is a város szélén landolnak, engedély nélkül ugyanis nem tehetnek mást.

szote_legimentes_1.jpg

Tavaly 47 eset

– Tavaly 47 esetben mentünk volna a tetőre, ha lett volna erre engedély – mondta el Józsa József, a szentesi légi bázis vezetője, aki szörnyűnek nevezte, hogy súlyos állapotú, lélegeztetett betegeket is a repülőtéren pakolgatnak át a mentőautóba, és utaztatják keresztül a városon.

A napokban írt a Délmagyarország arról, hogy közel 3 éve a városszéli reptéren kénytelen landolni a mentőhelikopter, miközben a sürgősségi betegellátó önálló osztály, amelyhez a leszállópályát megépítették, tavaly június óta üzemel.

Devecz Miklós, a Szegedi Tudományegyetem kancellárja ezt  követően több médiumot is arról tájékoztatott, megegyezett a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, és „sürgős, életmentő esetben" leszállhat a mentőhelikopter az SBO leszállóhelyére az üzemben tartási engedély megszerzésének időpontjáig is. 

A kancellár elmondta: tájékozódott az SBO leszállóhelyének státuszáról, ezután felvette a kapcsolatot a Nemzeti Közlekedési Hatósággal.

A hatóságtól ugyanakkor azt a tájékoztatást kaptuk, hogy nem megállapodásról van szó. Mindössze annyi történt, hogy tájékoztatták a személyesen eljáró kancellárt a jogi lehetőségekről.


A hatályos jogszabályok értelmében légi járművel fel- és leszállni repülőtéren és leszállóhelyen lehet. Ez alól jelenleg öt kivétel van, az egyik, ha ez a „baleseti segítségnyújtás" érdekében történik. Ez tehát azt jelenti, hogy a mentőhelikopterek által végzett repülések eseteiben lehetséges, hogy ezek a helikopterek repülőtereken és leszállóhelyeken kívül máshol is fel- és leszálljanak. A hely kiválasztása és a felszállás, illetve leszállás biztonságosságának megítélése a mentőhelikopter pilótájának döntése. 


Erre hivatkozik Devecz Miklós, amikor azt mondja, ha a mentőhelikopter leszállhat a szántóföldön vagy az autópályán, akkor a mentési folyamat másik végén, egy egészségügyi intézmény mellett kiépített, használatbavételi engedéllyel már rendelkező leszállóhelyen is megteheti ugyanezt. Ebből egyébként ezek szerint az is következik, hogy több mint fél éve nyugodtan leszállhatna erre a repülőtérre a mentőhelikopter – ha a pilóta úgy dönt.

– Sürgős, életet vagy életeket mentő esetben a helikopter leszállhat a szegedi SBO-nál – jelentette ki a kancellár. – Az SZTE a már megkezdett eljárást folytatja az SBO leszállóhely üzemben tartási engedélyének a megszerzése érdekében.

Gorove László, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott: jó lenne, ha ez így lehetne, de nincs így.

– Logikusnak tűnhet ez az érvelés, de csupán a baleseti helyszínen történő leszállásra vonatkozik ez a szabály. A beteg átadása már csak engedélyezett repülőtéren történhet. A kórházi leszálló repülőtérnek minősül, amelynek viszont meg kell felelnie minden jogszabályi feltételnek. Mivel a szegedi SBO-nak még nincs meg minden engedélye, a pilóta nem is dönthet úgy, hogy leteszi ott a gépet. Amint a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól megkapjuk az írásos tájékoztatást arról, hogy az utolsó engedély is megérkezett, azonnal berepüljük a területet, és onnantól kezdve leszállhat ott a mentőhelikopter.

 

(Timár Kriszta – Délmagyarország)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyar-orvosok.blog.hu/api/trackback/id/tr307107115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása