Az idegennyelv-tanulás megnöveli az agyunk méretét – ez derült ki svéd kutatók vizsgálatából, akik agyi felvételeket készítettek idegennyelvet tanuló kísérleti alanyaikról. Ez az új vizsgálat része egy vizsgálatsorozatnak, amelyben agyi képalkotó eljárások segítségével vizsgálják azt, hogy mi történik az agyunkkal nyelvtanulás közben. A kísérletek eredményeiről nemrégiben a The Guardian készített összefoglalót; mi most az első kísérlet eredményeit közöljük.
A svéd kutatók azt találták, hogy a nyelvtanulás látható nyomot hagy az agyunkon. Jó nyelvérzékkel rendelkező fiatal felnőtt katonákkal folytatták le a kísérletüket: arab, orosz vagy dari nyelven kellett intenzíven tanulniuk. Míg a kontrollcsoportba tartozók pedig kognitív tudományt, illetve orvostudomány tanultak szintén intenzíven.
Szintén érdekes eredmény, hogy azoknak a tanulóknak, akiknek a hippokampusza és a nyelvtanulással összefüggésben álló kérgi területei megnövekedtek, jobb nyelvi képességgel rendelkeztek, mint azok, akiknél inkább a motoros kéreg területei fejlődtek. Az tehát, hogy a résztvevők mennyire tartották könnyűnek vagy nehéznek a nyelvtanulást, összefüggésben állt azzal, hogy melyik agyterületük fejlődött. És az agyterületek fejlődésétől függően változott a tanulók teljesítménye is.
Annak ellenére, hogy azt egyelőre nem értik a kutatók, hogy pontosan mi is változik nyelvtanuláskor az agyban, az agy növekedése mindenképpen bíztató jelnek tűnik.
A kísérlet azt is megmutatta, hogy az agy fejlődése szempontjából nem mindegy, hogy mit tanulunk: a nyelvtanulás eltérően hat az agyunkra, mint más tudományok tanulása.
(nyest)