A 2014-es adatok alapján az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központhoz a legtöbb megkeresés a megfelelő egészségügyi ellátáshoz való jog sérülése miatt érkezett.
Novák Krisztina, az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) főigazgatója a Kossuth Rádió Napközben című műsorában elmondta: 2009-ben lakossági és intézményi kutatást végeztek, melynek eredményeiből az derült ki, hogy a lakosság 5-8 százaléka találkozott a jogvédelmi képviselők elérhetőségével, illetve vette igénybe a jogszabály által biztosított szolgáltatásokat. 2013 végén, az intézet egyéves fennállásakor szintén elvégezték a kutatást, s kiderült, hogy 9 és 17 százalékra nőtt azok száma, akik a jogvédelmi képviselő elérhetőségével találkoztak. Novák Krisztina ezt már elég magas bizalmi indexnek nevezte. Hozzátette: 2014 év végén is elvégezték a kutatást, melynek az adatfeldolgozása jelenleg is zajlik. Az előzetes adatokból máris látható, hogy az ismeretség tovább növekedett, a szolgáltatást igénybe vevők száma már 39 százalék fölötti.
Novák Krisztina elmondta azt is, hogy az OBDK létrehozásának egyik fő célja a jogvédelmi képviselők ismertségének növelése volt. Jelenleg 25 betegjogi képviselő dolgozik az országban. A főigazgató tájékoztatott továbbá arról, hogy a jogvédelmi képviselők jogviszonyát egységesítették, bevezették a területi ellátási formát, kialakították a központi referensi rendszert. Létrehoztak egy központi panaszirodát, amelyet a 06-80-620-055 ingyenesen hívható zöldszámon lehet elérni. Idén szeptembertől 12 kormányhivatalban komplex jogvédelmi integrált fogadóórát tartanak, és hét regionális irodában is vannak fogadóórák, de az OBDK lakossági tájékoztatókat, szakmai napokat is szervez, hiánypótló kiadványokat jelentet meg.
Az OBDK együttműködik a felsőoktatási intézményekkel is. Az állam- és jogtudományi karokon komplex jogvédelmi oktatás folyik, az egészségügyi felsőoktatási intézményekben az általános orvosi karokon pedig másodjára indítják el a betegjogi képzést.
Novák Krisztina felhívta a figyelmet arra is, hogy ha valaki nem elégedett a területi betegjogi képviselővel, vagy más jogorvoslati lehetőséget szeretne, fordulhat a központhoz is.
A 2014-es adatok alapján az OBDK-hoz a legtöbb megkeresés a megfelelő egészségügyi ellátáshoz való jog sérülése miatt érkezett, ezt követi az emberi méltósághoz való jog megsértése, a tájékoztatáshoz, illetve a dokumentáció megismeréséhez való jog sérelme.
Gerőcs Katalin betegjogi képviselő a műsorban kiemelte: a képviselők függetlenek az egészségügyi intézményektől és titoktartási kötelezettségük van. A fekvőbeteg-intézményekben heti, kétheti, havi rendszerességgel tartanak fogadóórákat. Hozzátette: az általuk kezdeményezett vizsgálatoknak mindig nagyobb hangsúlya van, mint ha a beteg egyedül állna ki a jogaiért.
A betegjogi képviselő kiemelte: az egészségügyben a beteg nem alárendelt, hanem egyenrangú félnek kell lennie, és meg kell kapnia a szükséges tájékoztatásokat, az pedig alapjoga, hogy a szakma és az etika szabályai alapján kapja meg a megfelelő egészségügyi ellátást.
Tapasztalatok azt mutatják – tette hozzá Gerőcs Katalin –, hogy nagyon sok esetben a betegek az orvosoknak, a nővéreknek, az egészségügyi dolgozóknak velük szemben tanúsított hangnemére panaszkodnak.
(Forrás: Kossuth Rádió, Napközben)